sobota, 21 marca 2015

Kakaowa baba z tahini

Kolejna propozycja na wielkanocny deser :) Tym raz bardziej w naszych klimatach, choć nie zupełnie. Zastanawiam się od jakiegoś czasu, jaką babkę upieczemy na Wielkanoc. Nadal nie zdecydowałam, choć powiem szczerze, że ostatnia próba zakończyła się takim sukcesem, że może warto byłoby go powtórzyć?

Inspirację znalazłam na blogu Słodka magia od kuchni. Urzekły mnie zdjęcia babki oblepionej sezamem i zaciekawił dodatek tahini. Tworząc własną, opierałam się na przepisie z tej właśnie  strony, dopasowując.. a raczej próbując dobrać proporcje do mojej małej formy z kominem. No cóż.. chciałam uzyskać efekt jak na inspirujących mnie fotografiach, ale babka rosła i rosła.. i zdecydowanie wyszła poza miary moich wyliczeń. Stąd postanowiłam odmienić jej formę i uzyskałam wspaniałe sezamowe dno i boki babki. Prezentuje się chyba całkiem nieźle, mimo wszystko. W każdym razie mnie się podoba.

Początkowo, gdy babka była jeszcze ciepła tahini nie było bardzo wyczuwalne. Spowodowane jest to pewnie dodatkiem dobrej jakości kakao. Gdy babka już ostygła, nabrała bardziej wyrazistego smaku, jednak nadal tahini nie jest jakoś bardzo dominujące. Myślę, że babka posmakuje nawet tym, którzy za tahini nie przepadają. A ci, którzy ją uwielbiają, zawsze mogą nieco zwiększyć proporcje :)
Ostatecznie pozmieniałam, pokombinowałam a w efekcie otrzymałam pyszny wypiek który zniknął tak szybko, że nie zdążyłam się nacieszyć.



Składniki: (mała forma o średnicy 16 cm z kominem)
2 duże jajka + 1 małe (można pominąć )
3/4 szklanki cukru
1/2 szklanki rozpuszczonej margaryny lub masła
1/3 szklanki zimnego mleka
2 pełne łyżki pasty tahini
1,5 łyżki kakao1,5 szklanki mąki 
1 łyżeczka proszku do pieczenia
na czubku łyżeczki sody oczyszczonej

tłuszcz do formy
ziarna sezamu


Przygotowanie:
1. Jajka ucieramy z cukrem do uzyskania puszystej masy. Następnie dalej miksując dodajemy mleko, tłuszcz i pastę tahini.
2. Mieszamy mąkę, kakao, proszek do pieczenia i sodę i stopniowo dodajemy do mokrych składników, wciąż miksując.
3. Formę z kominem dokładnie smarujemy tłuszczem i obsypujemy sezamem. Ciasto przelewamy do formy i wstawiamy do nagrzanego do temp. 180 st.C piekarnika. Pieczemy ok 50 min. Do 'suchego patyczka'.



4 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...